måndag 30 maj 2011

TANDREGLERING

Fick en fråga hur det gick med min tandreglering och då kom jag på att jag faktikst inte skrivit något om det. Till att börja med så har jag inte börjat ännu utan det blir till hösten då jag vet alla mina utgifter (eftersom jag betalar själv då jag fyllt 21).

Jag kommer att dra fyra tänder, två uppe och två nere. Därefter ska jag ha räls i båda käkarna i 2 år. Jag har valt en lite dyrare variant som är gjort i keramik, vilket innebär att den är vit och inte kommer att synas speciellt mycket. Anledningen till allt detta ståhej är att i ung ålder började mina tänder att tryckas frammåt, de har ingen "låsning". Jag har alltid fått höra av tandregleringen att det inte är tillräckligt för att jag ska få betald tandställning men att det kommer bli värre. Gör jag ingenting åt mina tänder nu kommer jag ha två tänder som står rätt ut, vilket jag inte vill.

Det är mycket pengar som kommer att gå men man betalar av varje månad under dessa två år. Jag försöker att inte fokusera på summan pengar utan på hur fina mina tänder kommer att bli. Det är mycket jobb och efter att tandställningen åker ur så fortsätter arbetet me att hålla tänderna på plats. Man får sova med bettskena och man får en retainer, en sorts ståltråd som sitter bakom tänderna och den ska sitta där hela livet. Hårt jobb men förhoppningsvis kommer mina tänder vara helt raka och jättefina :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar